
ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   1

The Soros media ‘empire’: The power of philanthropy to engineer 

consent  

Michael Barker 

Griffith University 

Michael Barker is a doctoral student at Griffith University in Australia, where he 
studies the influence of the National Endowment for Democracy on global media 
systems. He is currently co-editing a book with Daniel Faber and Joan Roelofs that 
will critically evaluate the influence of philanthropic foundations on the public sphere. 
 
Contact: Griffith School of Environment, Griffith University, Nathan Campus, 
Brisbane QLD 4111, Michael.J.Barker@Griffith.edu.au 
 

Abstract: Recent critical scholarship has drawn attention to the antidemocratic 
influence of conservative philanthropists on the evolution of global media systems, 
but few media researchers have focused on the similarly antidemocratic trends that 
have resulted from the influence of Left-leaning capitalist funders.  In fact, some 
commentators, recognizing the successful ideological cohesion of the Right’s media 
strategies, have instead of calling for a democratic alternative, simply suggested that 
progressives should attempt to emulate the Right’s (antidemocratic) strategizing: 
indeed while many people may think that the pro-free market doctrine of Right-
leaning philanthropoids may receive better funding than liberal (‘progressive’) 
foundations this is not necessarily the case.  Instead, the Right has simply acted with 
more cohesion, and consciously worked at influencing policy makers and politicians 
at an ideological level, while the Left has adopted a more haphazard reactive 
approach to tempering the excesses of our capitalist society.  In most cases 
researchers have also tended to assume that liberal funders have only had noble 
(progressive) intentions to strengthen democracy, and while this may be true to a 
point, this paper will demonstrate that this charity is ultimately given to sustain 
capitalism (albeit a less harsh version compared with that proposed by their fellow 
Right-wing philanthropists).  Using the example of George Soros’ philanthropic 
foundations—the best known one being his Open Society Institute—which at one point 
were distributing some $500 million a year to ostensibly progressive causes, this 
paper will highlight  Soros’ involvement in creating and/or sustaining ‘independent’ 
media outlets worldwide.  This paper will provide a brief sketch of the contours of 
Soros’ global media empire, which unlike Rupert Murdoch’s, is barely mentioned (let 
alone criticized) by communications researchers.  It is hoped that by delineating 
Soros’ massive yet so far undocumented impact on global media, critical scholars will 
begin to think more seriously about how alternative, more democratic media systems 
might be launched and sustained. 

 

 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   2

 

 

Introduction 

In the past few decades critical scholars have worked hard to draw attention to the 

antidemocratic influence of conservative philanthropists on the ‘development’ of 

global media systems (Carey, 1995), and more generally on democracy itself 

(Covington, 2005).  This is commendable work that deserves greater recognition 

within mass communications research, yet of arguably more importance is the fact 

that only a handful of media researchers have focused on the similarly antidemocratic 

trends that have resulted from the influence of Left-leaning capitalist funders on 

media trends (Roelofs, 2003).  Moreover, while many people may think that the pro-

free market doctrine of the Right-leaning philanthropoids may receive more funding 

than liberal (‘progressive’) foundations this is not necessarily the case: instead, the 

Right has simply acted with more cohesion, and consciously worked at influencing 

policy makers and politicians at an ideological level, while the Left has adopted a 

more haphazard reactive approach to tempering the excesses of our capitalist society.  

So it is problematic to suggest, as some commentators have, that progressives should 

attempt to emulate the Right’s antidemocratic strategizing to democratise the public 

sphere. 

To date, in most cases researchers have tended to assume that liberal funders only 

have noble (progressive) intentions to strengthen democracy, and while this may be 

true to a point, this paper will demonstrate that this charity is ultimately given to 

sustain capitalism—albeit a less brutal variant of capitalism than that promoted by 

Right-wing philanthropists.  Using the example of George Soros’s philanthropic 

foundations, which at their peak were distributing some $500 million a year to 

ostensibly progressive causes, this paper will highlight his involvement in creating 

‘independent’ media outlets worldwide.  Initially, the paper will review the critical 

literature regarding the work of liberal philanthropists, then owing to the scarcity of 

studies examining their influence on media organizations and researchers it will 

briefly summarize this media-related work.  Next, the paper will introduce George 

Soros and his network of foundations, providing a number of examples of significant 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   3

media projects that Soros and his foundations support.  Finally, the paper will 

conclude by suggesting how media scholars might counter the arguably 

antidemocratic nature of Soros’ media interventions.  

The power of philanthropy 

Despite the massive influence welded by liberal philanthropists, and their 

foundations, few people write about their activities, and for the most part their work is 

ignored, or their power downplayed.  The most influential liberal foundations of the 

twentieth century were the Carnegie Corporation, the Rockefeller Foundation, and the 

Ford Foundation (collectively known as the big three), all three set up by America’s 

leading capitalists, in 1911, 1913, and 1936 respectively.  For the most part these 

three agenda-setting foundations are best known for their support of progressive 

causes, as they provided key leadership in numerous fields like medicine and 

education.  Yet this support was not provided in a disinterested manner, and a strong 

case can be made that their philanthropy plays a vital role in sustaining capitalist 

hegemony (for critical evaluations of their contributions to the fields of both medicine 

and education, see Arnove, 1980; Brown, 1979).  

Through funding and promoting research in critical areas, the big three have 
been able to exercise decisive influence over the growing edge of 
knowledge, the problems that are examined and by whom, and the uses to 
which newly generated information is put.  Through the education programs 
they fund, foundations are able to influence the world views of the general 
public as well as the orientations and commitments of the leadership which 
will direct social change. (Arnove, 1980, p. 17) 

Writing in 1966, Carroll Quigley—who happened to be one of Bill Clinton’s mentors 

(Brandt, 1993)—elaborates on the motivations driving the “philanthropic 

colonisation” (Faber & McCarthy, 2005, p. 13) of progressive social change: 

More than fifty years ago [circa 1914] the Morgan firm decided to infiltrate 
the Left-wing political movements in the United States.  This was relatively 
easy to do, since these groups were starved for funds and eager for a voice to 
reach the people.  Wall Street supplied both.  The purpose was not to 
destroy, dominate, or take over but was really threefold: (1) to keep 
informed about the thinking of Left-wing or liberal groups; (2) to provide 
them with a mouthpiece so that they could ‘blow off steam,’ and (3) to have 
a final veto on their publicity and possibly on their actions, if they ever went 
‘radical.’  There was nothing really new about this decision, since other 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   4

financiers had talked about it and even attempted it earlier. (Quigley, 1966, 
p. 938) 

It should also be no surprise that the creation of the first major foundations in the 

early twentieth century occurred at a time when a strong progressive movement was 

attempting to “evolve a liberal consensus and to chart a more equitable political and 

economic path for the United States” (Berman, 1983, p. 16).  Critically, Berman 

(1983) adds that although “undemocratic elitism is inherent in a capitalist society, 

where authority and power always flow downward, the Carnegie, Ford, and 

Rockefeller foundations have gone to great lengths to rationalize the contradiction 

between democratic principles and elite dominance” (p. 6).  Given these observations 

it is interesting to note that while some scholars have defended the need for 

foundations to shape democratic processes, they simultaneously fail to interrogate the 

contradictions posed by the necessity for extra-constitutional planning within 

democratic and capitalist societies (Roelof, 2003).  

Working within a Gramscian theoretical framework (Gramsci, 1971) that is informed 

by power elite research (Domhoff, 1967; Mills, 1956), and drawing upon Roelofs’ 

critical insights into the cooptive strategies of liberal philanthropists, this paper will 

illustrate how liberal foundations and individual philanthropists (i.e. George Soros) 

have bolstered elite cultural domination through the use of consensual (in this case 

charitable) institutional arrangements, rather than simply coercive ones.  

In summary, liberal philanthropy has supported progressive causes in order to sustain 

capitalism, that is, to undermine more radical alternatives and bolster capitalist 

hegemony.  Arnove and Pinede (2007) concur, and note that although the Carnegie, 

Rockefeller, and Ford foundations’ “claim to attack the root causes of the ills of 

humanity, they essentially engage in ameliorative practices to maintain social and 

economic systems that generate the very inequalities and injustices they wish to 

correct” (p. 393).  Indeed they conclude that although in the past few decades these 

foundations have adopted a “more progressive, if not radical, rhetoric and approaches 

to community building” that gives a “voice to those who have been disadvantaged by 

the workings of an increasingly global capitalist economy, they remain ultimately 

elitist and technocratic institutions” (Arnove & Pinede, 2007, p. 422).  Roelofs (2007) 

also supports such analyses, concluding that foundations are “prime constructors of 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   5

hegemony”, which “promot[e] consent and discourag[e] dissent against capitalist 

democracy” (p. 480). 

 

Liberal foundations: The engineers of consent 

Although within academia there is little acceptance and/or discussion of Herman and 

Chomsky’s (1988) book Manufacturing Consent, paradoxically members of the 

power elite have always understood and accepted the need to manufacture consent 

(Bernays, 1955; Lippmann, 1922, p. 310).  Reasons why scholars have chosen to 

dismiss the value of Herman and Chomsky’s propaganda model have been examined 

by Klaehn (2005).  But needless to say, one of the primary reasons why their work is 

ignored is because they are exposing the mechanisations of an important ideological 

component for sustaining capitalist hegemony.  So Herman and Chomsky’s work is, 

as it should be in any capitalist society, marginalized from dominant discourses 

(Lichtman, 1968).  Similarly the same phenomena of course holds true for discussions 

of the hegemonic function of liberal foundations. 

Given the consensus within the power elite on the need to manipulate the masses 

(apparently for their own good), it is unsurprising that the Rockefeller Foundation 

sponsored and organized a number of Communications Seminars between 1939 and 

1940 that “acknowledged the need to develop ways in which to manufacture public 

consent for desired policy changes” (Barker, 2008a).  Citing the Rockefeller Seminars 

internal papers, Buxton (2003) quotes the Group saying: “Government which rests 

upon consent rests also upon knowledge of how best to secure consent…  Research in 

the field of mass communication is a new and sure weapon to achieve that end” 

(p. 310).  On this score, research undertaken by Parmar (1999, 2000, 2002) also 

demonstrates the key role played by liberal foundations—working through the elite 

planning group, the Council on Foreign Relations (Shoup and Minter, 1997)—to 

engineer consent to “build a new globalist consensus” between 1939 and 1945.  

The engineering of consent did not end after World War II, and the big three liberal 

foundations funded many of the founding fathers of mass communications research, 

many of whom in turn worked closely with the US government’s Central Intelligence 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   6

Agency (CIA) to manipulate the public (Barker, 2008a). Not surprisingly the liberal  

foundations themselves also worked closely with the CIA (Berman, 1983; Saunders, 

1999), so it is particularly noteworthy that liberal foundations also pioneered 

America’s public broadcasting system, with the Ford Foundation providing it with 

over $292 million between 1951 and 1977 (Magat, 1979).  However, although there 

are few critical commentaries on the Ford Foundation’s influence on public 

broadcasting a rare exception was provided by Balas (2003), who surmised that the 

Ford Foundation’s influence “limited its range, scope, and audience base”, and that its 

Educational Television served to “promote the speech, ideas, and public policy in-

terests of the educated and professional classes, [and] also worked to contain a 

potentially disruptive popular democracy” (pp. 96, 113).  Indeed, Balas (2003) writes 

that under the Ford Foundation’s guidance public broadcasting “evolved to become 

not an advocate for participatory democracy and community ties, but a paternalistic, 

top-down provider of ‘quality’ and expert voices” (p. 117).  For other useful critiques 

of the American public broadcasting system, which unfortunately overlook the 

antidemocratic influence of liberal philanthropy, see Hoynes (1994) and Barsamian 

(2001).  Having briefly introduced the darker side of liberal philanthropy, the next 

section of this paper will examine the work of one the world’s most influential liberal 

philanthropists, George Soros. 

George Soros: Liberal philanthropist extraordinaire  

Just write that the former Soviet Empire is now called the Soros Empire. 
(Soros, cited in Slater, 1996, p. 135)   

George Soros is an American financier who made his billions by speculating through 

a hedge fund; he is also a former director of the Council on Foreign Relations, and 

recently funded the creation of the European Council on Foreign Relations.  Yet 

despite his establishment background, many progressive activists (particularly 

Democrats) hold Soros up as an important critic of the status quo, often citing as their 

evidence, his book Open Society: Reforming Global Capitalism (2000). Clark (2003), 

however, provides a welcome antidote to such uncritical thinking, and describes the 

crucial role that Soros played in facilitating the collapse of socialism in Eastern 

Europe.  Indeed, from 1979 onwards Soros: 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   7

distributed $3m a year to dissidents including Poland’s Solidarity movement 
[which was also sponsored by the CIA (Berstein, 1992)], Charter 77 in 
Czechoslovakia and Andrei Sakharov in the Soviet Union.  In 1984, he 
founded his first Open Society Institute in Hungary and pumped millions of 
dollars into opposition movements and independent media.  Ostensibly 
aimed at building up a ‘civil society’, these initiatives were designed to 
weaken the existing political structures and pave the way for eastern 
Europe’s eventual colonisation by global capital.  Soros now claims, with 
characteristic immodesty, that he was responsible for the ‘Americanisation’ 
of eastern Europe. (Clark, 2003, n.p.) 

According to the above quote, Soros was distributing around $3 million a year to 

Polish dissidents; however, more significantly, in 1996—as Newsweek noted—Soros’ 

foundations distributed a phenomenal $350 million (in just that year), which was $2 

million more than that distributed by the Ford Foundation and $243 million more than 

the Rockefeller Foundation (Auchincloss, 1997).  The Soros foundations most recent 

annual report (OSI, 2007) shows that Soros still remains a force to be reckoned with 

amongst democracy manipulators, as the entire Soros Foundations Network 

distributed over $400 million worth of grants in 2006.  

Although many people are now aware of the massive political power that George 

Soros and his foundations wield internationally, little appears to be being done to 

challenge his antidemocratic influence. Indeed, instead of being challenged for his 

‘democratic’ interventions into global civil society he is being courted by many 

progressives, and is now considered an integral member of the Democracy Alliance—

which ironically aims to promote democracy in the US with the funding provided by 

leading capitalists.  That said, more people are beginning to identify his 

antidemocratic modus operandi, and as former Ford Foundation project specialist, 

David Korten (2001), pointed out in his review of Soros’ aforementioned book, to put 

it simply “Soros plans to buy civil society”.  Similar critiques were also levelled 

against Soros in 1997 by Cleffi (1997) after Soros published an article in the Atlantic 

Monthly titled the “The Capitalist Threat”.  However, as might be expected with 

Korten’s background, it is unsurprising that he does not draw the links between 

Soros’ global endeavours and those of liberal foundations, even though the ties are 

obvious.  

Much as liberal foundations have sponsored and created phalanxes of 

nongovernmental organizations (NGOs)—most prominently since the 1960s—to 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   8

promote and stabilise the capitalist status quo, Soros is doing the same.  Not being 

ones to mince their words, Petras and Veltmeyer (2005) describe NGOs that are the 

creatures of liberal philanthropy as the “executing agents of US imperialism”, which 

have “helped turn local communities away from organizations seeking to mobilize for 

direct action against the system and instead promoted a reformist approach to social 

change” (pp. 178–179). Likewise Roelofs (2003) suggests that many “[c]ivil society 

organizations are convenient instruments for imperialism”, which are effectively 

“controlled by elites via funding, integration into coalitions, and overlapping 

personnel” (pp. 203–204).  Writing from a more conservative perspective, but 

nonetheless a critical one, Smillie (1995) observes, the irony of this situation is that 

“[d]espite frequently repeated reassurance that NGO independence is reasonably 

intact, the fact is that [since the 1960s] Northern NGOs have stumbled into a 

contracting era without appearing to have noticed it” (p. 167).  As Rodriguez (2007) 

points out: 

[T]he Open Society's narrative of reconciliation and societal perfection 
marginalizes radical forms of dissent which voice an irreconcilable 
antagonism to white supremacist patriarchy, neoliberalism, racialized state 
violence, and other structures of domination. (p. 28) 

It is impossible to do justice to the magnitude of Soros’ ‘democratic’ affiliations and 

activities within the bounds of this article, but recent scholarship exploring this topic 

includes Szamuely (2000), d'Aymery (2001), Cottin (2002), Trifkovi (2004), Barker 

(2007), and a particularly useful article by Guilhot (2007).  To date, though, no 

researchers have examined Soros’ media work, so the following section will provide 

the first overview of the contours of Soros’ global media empire, which unlike Rupert 

Murdoch’s, are barely mentioned (let alone criticized) by communications 

researchers—be they in the mainstream or alternative press.  Roelofs (2003) notes: 

The left and the liberal press frequently decry concentration of ownership in 
the commercial media; however, little attention is paid to nonprofit 
information sources.  These include university faculties, conferences, 
publications, and libraries.  Can libraries be biased?  Who knows?  Who 
researches this?  Currently, Eastern European libraries are being redone by 
the Soros and Mellon foundations.  What goes in, and what stays out? 
(p. 206) 

Coming to grasp with the full extent of Soros’ media ‘empire’ within the confines of a 

short article is not possible, as to provide an adequate description of its sinews would 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   9

require a book in itself.  Consequently, this article will examine a variety of recent 

media projects that have been supported by Soros, and provide a more detailed 

examination of just two of Soros’ largest media projects, Transitions Online and 

EurasiaNet.  

Soros’ ‘progressive’ media sinews  

As George Soros is a liberal (not conservative) philanthropist it is entirely fitting that 

he would distribute some money to a handful of progressive (some might even say 

radical) media organizations.  Thus progressive American groups that benefit from 

Soros’ largesse include the Center for Media Education, Free Press, the Independent 

Media Institute (whose best known service is AlterNet), Pacific News Service, and 

Proteus Fund Inc. (In the past MediaChannel has also received Soros funding).  Given 

that most of Soros’ philanthropy is linked to a democracy-manipulating agenda that is 

similar to that promoted by the notorious National Endowment for Democracy 

(Barker, 2006, 2008b), it could be argued that by lending his support to such well-

respected progressive groups helps further shield his less democratic work (which is 

where most of his money goes) from critical enquiry.  Thus I will now provide a non-

exhaustive list of Soros-funded media projects to illustrate the range of organizations 

that Soros makes use of to manipulate democracy worldwide.  

US-based projects 

• Youth Media Council:  a group that was formed in 2001 to “increase the media 

strategy and capacity of the youth organizing sector” (About Us, 2008a), that 

has helped to build national networks like the Media & Democracy Coalition 

and the Media Action Grassroots Network.  

• Public Radio International (PRI): a group that formed in 1983 to “give 

listeners greater choice in radio programming than had been available” (FAQs, 

2007).  As well as receiving funding from a range of liberal foundations (e.g. 

in 2005 they received a US$1.25 million grant from the Ford Foundation), 

PRI’s work is also funded by the antidemocratic US Institute of Peace (Hatch 

& Diamond, 1990).  Moreover, their former president of 17 years, Stephen L. 

Salyer, is now the president of the elite planning group, the Salzburg Seminar. 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   10

National projects  

• Al-Quds Educational Television (also known as the Institute of Modern 

Media): an Israeli-based “nonprofit media organization dedicated to 

strengthening the educational, culture, social and environmental well being of 

all Palestinians” (Who We Are, 2008).  The Institute is headed by Daoud 

Kuttab who founded it “with encouragement from the president of Al-Quds 

University Professor Sari Nusseibeh”—an individual who is well known as an 

Israeli collaborator.  Other ‘democratic’ funders of their work include 

Internews (Barker, In Press), the Westminster Foundation (which is the British 

version of the National Endowment for Democracy—NED), and two groups 

that have received NED funding in the past, the Palestinian Center for 

Democracy and Elections, and the Palestinian Initiative for the Promotion of 

Global Dialogue and Democracy.  

• CubaNet: a Cuban-based group which according to their website is a “non-

profit organization that fosters free press in Cuba, assists its independent 

sector develop a civil society and informs the world about Cuba's reality” 

(About Us, 2008b), but significantly also receives funding from both the NED 

and the US Agency for International Development. 

• Instituto Prensa y Sociedad: a Peruvian and Venezuelan-based democracy 

manipulator that receives strong support from the NED (see Barker, 2008c). 

• ZaMir: an important Bosnian activist media network during the 1990s, which 

was supported by the NED.  

International media groups 

• ARTICLE 19: a British-based group that has in the past obtained funding from 

the Westminster Foundation, and Rights and Democracy (the Canadian 

version of the NED).  Gara LaMarche, the vice president and director of US 

programs for Soros’ Open Society Institute, serves on ARTICLE 19’s 

international advisory board.  For a full discussion of their democracy 

manipulating connections, see Barker (Forthcoming). 

• Committee to Protect Journalists: a US group that was created “in response to 

the often brutal treatment of their foreign colleagues by authoritarian 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   11

governments and other enemies of independent journalism” (About CPJ, 

2008).  For critiques of their work, see Barker (forthcoming) and Herman 

(2000).  

• Global Forum for Media Development: a group that receives funding from the 

NED and Ford Foundation amongst others (see Barker, 2008a). 

• International Center for Journalists: a US group that was formed in 1984 to 

“improve[e] the quality of journalism worldwide”.  They are also supported by 

the NED.   

• International Communications Forum (ICF) was founded in 1991 and is 

“devoted to media ethics and freedoms of expression and information” (Home, 

2008).  In 2003 their annual conference was sponsored by the Open Society 

Institute and the Ford Foundation amongst others: two of this groups six vice-

presidents are linked to Soros’s media network as Rafael Marques de Morais 

(who worked as a representative in Angola for the Open Society Initiative for 

Southern Africa), and Frances Pinter (who is the former publishing director 

for the Soros Foundation). 

• International Journalists' Network: a US-based group which aims to “help 

connect journalists with the opportunities and information they need to better 

themselves and raise journalism standards in their countries” (About Us, 

2008c).  Primary support for their work is provided by the Open Society 

Institute, the NED, and the John S. and James L. Knight Foundation. 

• Media Diversity Institute: a London-based charity that “mobilises the power of 

media to lessen inter-group conflict, advance human rights” (About MDI, 

2008).  Their work obtains funding from the Westminster Foundation.  

• The New Press: a “not-for-profit publishing house” that was set up in 1990 to 

act as a “major alternative to the large, commercial publishers” (About Us, 

2008d).  In addition to receiving ongoing support from the Open Society 

Institute they are funded by a range of liberal foundations including both the 

Ford and Rockefeller Foundations. 

• Project Syndicate: “an international association of quality newspapers devoted 

to: bringing distinguished voices from across the world to local audiences 

everywhere; strengthening the independence of printed media in transition and 

developing countries; upgrading their journalistic, editorial, and business 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   12

capacities.  Project Syndicate currently consists of 295 newspapers in 123 

countries, with a total circulation of 42,812,258 copies” (About Us, 2008e).  

Transitions Online and EurasiaNet: Weapons of media distortion  

In July 1999, the Czech-based Transitions Online (TOL) replaced its print 

predecessor, Transitions magazine, whose last issue was printed in March 1999.  The 

non-profit TOL was founded in April 1999 by “four of the former print magazine's 

staff… [w]ith the financial and professional support of the Open Society Institute’s 

(OSI) Internet program and the Media Development Loan Fund” (About TOL, 2008).  

However, OSI was also involved with TOL’s predecessor right from its initial launch, 

as the OSI’s Open Media Research Institute (OMRI) published the pilot edition of the 

magazine in late 1994, as a new journal “covering the politics, events, and 

developmental issues affecting the 28 countries that resulted from the fall of 

communism and the breakups of the early 1990s” (About TOL, 2008).  The biweekly 

magazine, Transition (as it was then called) formerly began publishing in January 

1995, “provid[ing] in-depth information on issues at the heart of post-communist 

transformation, with in-house OMRI analysts providing the bulk of the content” 

(About TOL, 2008).  Here it is interesting to understand why OSI created the OMRI, 

as according to their website, OMRI was: 

Founded in June 1994 as a public-private venture between the 
congressionally appointed U.S. Board for International Broadcasting and the 
Open Society Institute, OMRI has picked up where the Radio Free 
Europe/Radio Liberty Research Institute left off when it was dissolved in 
December 1994.  OMRI maintains a staff of some 30 research analysts, 
supported by a team of archivists and augmented by correspondents in the 
region, who report on and analyze current developments and trends. (Fact 
Sheet, 1996)  

In 1997, OMRI transferred control of its “flagship” publication Transitions to the 

Institute for Journalism in Transition (IJT)—a newly created group that was launched 

by OSI through a merger of Transitions monthly and the Institute for War & Peace 

Reporting (IWPR), the latter of which is an OSI-funded group which Herman and 

Peterson (2005) refer to as being “highly-compromised.”  (After this ‘change’ in 

management Transitions went from being a biweekly to a monthly publication.)  

Subsequently, Transitions morphed into TOL, and in 2000 their website 

acknowledged the financial support they had received from ‘democratic’ Eurasia 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   13

Foundation (Lingua Fracas, 2000; Barker, 2007), and the Westminster Foundation for 

Democracy.  TOL are still almost completely reliant on external support for their 

existence, and according to their 2004 annual report their total revenue was just over 

$502,000, of which some $438,000 was derived from grants.  Other notable 

‘democratic’ funders of their work, other than those previously mentioned, include the 

Ford Foundation (see Roelofs, 2003), the US Institute of Peace (see Hatch and 

Diamond, 1990), Freedom House (see Barahona, 2007), the NED-funded Independent 

Journalism Foundation, and the US Agency for International Development (see 

Weissman, 1974). 

Given the large amount of support that TOL receives from key democracy-

manipulating organizations, and its origins in the ashes of part of Radio Free 

Europe/Radio Liberty—which was one of the US’s key propaganda outlets (Cone, 

1998/9; Puddington, 2003)—it is hardly likely that TOL can be relied upon to 

produce impartial news coverage.  It is also worth pointing out that TOL maintains 

direct ties to one of the American elites most trustworthy propaganda mills, The New 

York Times (Boyd-Barrett, 2004; Friel and Falk, 2004, 2007; Herman, 1999, chapter 

6), because one of the founding editors of TOL’s predecessor, Transitions, was The 

Times commentator, Michael T. Kaufman: he was later joined on TOL’s thirteen 

person-strong advisory board (2000–01) by another New York Times correspondent, 

Steven Erlanger.  However, of more relevance to TOL’s democracy-manipulating 

function in Eastern Europe, Brock (2005), along with Herman and Peterson (2007) 

provide ample evidence that highlights the vital role that the Western ‘liberal’ media 

(e.g., The New York Times) played in The Dismantling of Yugoslavia for imperial 

interests.  Likewise, Barker (2008d) illustrates the antidemocratic nature of NED 

funding for ‘independent’ media outlets in Eastern Europe, and shows how this 

critical support facilitated timely revolutions in countries of geostrategic importance 

to imperial power elites. 

Another influential media group which allows Soros to filter Eurasian news is 

EurasiaNet, an online media organization which is operated by OSI’s Central Eurasia 

Project.  Based in New York, EurasiaNet boasts that it “is perhaps the most 

comprehensive source for news and information about the countries of the Caucasus 

and Central Asia found anywhere on the World Wide Web” (About EurasiaNet, 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   14

2008).  Unsurprisingly, given the Soros connection, EurasiaNet’s advisory board 

consists of seven individuals with good democracy manipulating pedigree, and 

includes Patricia Carley (who is a former US Institute for Peace programme officer), 

Fiona Hill (who is the former Director of Strategic Planning at the Eurasia 

Foundation, a director of the Institute for War and Peace Reporting, serves as an 

advisor to Public Radio International, and a member of the US Advisory Board of the 

OSI initiated and NED-linked Democracy Coalition Project), Scott Horton (who has 

formerly been a director of the Council on Foreign Relations’ Center for Preventive 

Action, see Barker, 2008e), Nancy Lubin (who is a former ‘peace’ fellow at the US 

Institute for Peace, a trustee of the Eurasia Foundation, and a director of Terror Free 

Tomorrow, see Barker, 2007), Michael Ochs (who is a former staff advisor at the 

Commission on Security and Cooperation in Europe), David Rieff (who is a member 

of a group that Herman and Peterson (2005) refer to as The New Humanitarians), and 

Barnett R. Rubin (who was also a former ‘peace’ fellow at the US Institute for Peace, 

and from 1994 to 2000 was Director of the Center for Preventive Action).  Finally, 

like TOL, EurasiaNet is a member of the International Relations and Security 

Network; the other four media organizations that are affiliated to this network being 

the Institute for War & Peace Reporting, Radio Free Europe/Radio Liberty, the 

Investigative Reporting Resource Center for SEE, and Neue Zürcher Zeitung.  

Principle partners of this network read like a who’s who of democracy manipulators 

and include Soros-linked elite planning groups like the Council on Foreign Relations, 

and the International Crisis Group.  Thus perhaps the International Relations and 

Security Network is an appropriate group for two of Soros’ most influential media 

groups to be affiliated to. 

The future of media  

This paper has demonstrated that liberal philanthropy exerts a massive—albeit for the 

most part unmentioned—influence on the shape and function of global media 

systems.  It has shown that the major liberal foundations and philanthropists of the 

twentieth century have used their significant financial resources to consolidate the 

capitalist system (from which they derived their riches) by devising ever more 

effective means to manufacture consent.  Without a doubt there is ample evidence to 

support the contention that the power of liberal philanthropy has been harnessed to 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   15

protect the powerful.  But liberal foundations and private philanthropists, like George 

Soros, are not all powerful (despite their wishes to be so), and the question remains: 

who is really the most powerful, the elites or the general populous?  In answering this 

question it is clear that I am in agreement with the power elites who understand that 

the power of the mass public is greater than their own: however, while I seek to 

encourage people power, elites more than anything fear the democratic power of the 

people, and do everything within their means to diminish it.  For a rare admission of 

this deep-reaching elitist fear, see the classic Trilateral Commission report, The Crisis 

of Democracy (Crozier et al., 1975). 

So while the power to change our global media systems is at the present juncture 

highly influenced by liberal philanthropists, ultimately the power to resist their elitist 

interventions can (and often is) countered by people coming together to organize 

democratic alternatives. By delineating Soros’ massive yet so far undocumented 

impact on global media, it is hoped that critical scholars and concerned citizens will 

begin to think more seriously about how genuinely alternative (more democratic) 

media systems might be launched and sustained in the future.   

 

References 

About CPJ. (2008). Retrieved June 9, 2008, from 
http://www.cpj.org/development/about_cpj.html  
 
About EurasiaNet. (2008). Retrieved June 9, 2008, from 
http://www.eurasianet.org/about/index.shtml  
 
About MDI. (2008). Retrieved June 9, 2008, from http://www.media-
diversity.org/about%20MDI.htm  
 
About TOL. (2008). Retrieved June 9, 2008, from 
http://www.tol.cz/look/TOL/article.tpl?IdLanguage=1&IdPublication=18&NrIssue=1
&NrSection=2&NrArticle=11869  
 
About Us. (2008a). Retrieved June 9, 2008, from 
http://youthmediacouncil.org/sections/view/about  
 
About Us. (2008b). Retrieved June 9, 2008, from http://www.cubanet.org/weare.html  
 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   16

About Us. (2008c). Retrieved June 9, 2008, from 
http://www.ijnet.org/Director.aspx?P=AboutUs  
 
About Us. (2008d). Retrieved June 9, 2008, from 
http://www.thenewpress.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1&Ite
mid=6 
 
About Us. (2008). Retrieved June 9, 2008, from 
http://www.project-syndicate.org/about_us/who_we_are  

Arnove, R. & Pinede, N. (2007). Revisiting the "big three" foundations. Critical 
Sociology, 33, 389–425 

Arnove, R. F. (1980). Philanthropy and cultural imperialism: The foundations at 
home and abroad. Boston, MASS: G.K. Hall.  

Auchincloss, K. (1997). The land of the handout. Newsweek, 130, 13, p.34.  

Balas, G. R. (2003). Recovering a public vision for public television. Lanham: 
Rowman & Littlefield.  

Barahona, D. (2007). The Freedom House files. [Retrieved February 12, 2008 
http://mrzine.monthlyreview.org/barahona030107.html.  
 
Barker, M. J. (2006). Taking the risk out of civil society: harnessing social movements 
and regulating revolutions’, Refereed paper presented to the Australasian Political 
Studies Association Conference, University of Newcastle 25-27 September 2006. 
[Retrieved June 12, 2008] 
http://www.newcastle.edu.au/school/ept/politics/apsa/PapersFV/IntRel_IPE/Barker,%
20Michael.pdf. 
 
Barker, M. J. (2007). Hijacking human rights: a critical examination of Human Rights 
Watch’s Americas branch and their links to the ‘democracy’ establishment. Znet 
[Retrieved June 12, 2008] http://www.zmag.org/znet/viewArticle/14804. 
 
Barker, M. J. (2008a). The liberal foundations of media reform? Creating sustainable 
funding opportunities for radical media reform. Global Media Journal, 1, 2, 
[Retrieved June 12, 2008] http://stc.uws.edu.au/gmjau/vol1_2008/barker.html. 
 
Barker, M. J. (2008b). Democracy or polyarchy? US-funded media developments in 
Afghanistan and Iraq post 9/11, Media Culture Society, 30, 1, 109-130. 
 
Barker, M. J. (2008c). Media watchdogs or imperial flak machines: press freedom in 
the service of polyarchy, A refereed paper presented to the Convergence, Citizen 
Journalism & Social Change: Building Capacity conference, University of 
Queensland, March 25-27, 2008. [Retrieved June 12, 2008] 
http://www.uq.edu.au/sjc/docs/AMIC/Michael_Barker.pdf. 
 
Barker, M. J. (2008d). Mediating protests: a critical examination of the relation 
between the mass media and social movements. A refereed paper presented to the 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   17

Convergence, Citizen Journalism & Social Change: Building Capacity conference, 
University of Queensland, March 25-27, 2008. [Retrieved June 12, 2008] 
http://www.uq.edu.au/sjc/docs/AMIC/Michael_Barker_Mediating_Protests.pdf.  
 
Barker, M. J. (2008e). Elite ‘democratic’ planning at the Council on Foreign 
Relations. Znet [Retrieved June 12, 2008] 
http://www.zmag.org/znet/viewArticle/16787.  
 
Barker, M. J. (In Press). The National Endowment for Democracy and the promotion 
of ‘democratic’ media systems worldwide, Communication for Development and 
Social Change: A Global Journal. 
 
Barker, M. J. (Forthcoming). ‘Independent’ journalism organizations and polyarchy. 
Center for Research on Globalization. 
 
Barsamian, D. (2001). The decline and fall of public broadcasting. Cambridge, 
MASS: South End Press.  

Berman, E. H. (1983). The influence of the Carnegie, Ford, and Rockefeller 
foundations on American foreign policy: The ideology of philanthropy. Albany, NY: 
State University of New York Press.  

Bernays, E. L. (1955). The engineering of consent. Norman: University of Oklahoma 
Press.  

Berstein, C. (1992). The holy alliance. Time [Retrieved June 12, 2008] 
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,974931,00.html?promoid=google
p 

Boyd-Barrett, O. (2004). Judith Miller, The New York Times, and the propaganda 
model. Journalism Studies, 5, 435–449. 

Brandt, D. (1993). Clinton, Quigley, and conspiracy: What's going on here? 
[Retrieved February 12, 2008] http://www.namebase.org/news01.html.  

Brock, P. (2005). Media cleansing, dirty reporting: Journalism and tragedy in 
Yugoslavia. Los Angeles: GM Books.  

Brown, E. R. (1979). Rockefeller medicine men: Medicine and capitalism in America. 
Berkeley: University of California Press.  

Buxton, W. J. (2003). From radio research to communications intelligence: 
Rockefeller philanthropy, communications specialists, and the American intelligence 
community. In S. Braman (Ed.), Communication researchers and policy-making (pp. 
295–346). Cambridge, MASS: MIT Press.  

Carey, A. (1995). Taking the risk out of democracy: propaganda in the US and 
Australia. Sydney: University of New South Wales Press.  



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   18

Clark, N. (2003). NS Profile George Soros. [Retrieved February 12, 2008] 
http://www.newstatesman.com/200306020019.  

Cleffi, R. (1997). An anti-capitalist billionaire? George Soros and the capitalist 
"threat". [Retrieved February 12, 2008] 
http://www.zmag.org/ZMag/articles/may97cleffi.html.  

Cone, S. (1998/99). Presuming a right to deceive: Radio Free Europe, Radio Liberty, 
the CIA and the news media. Journalism History, 24, 148–157. 

Cottin, H. (2002). George Soros, imperial wizard. CovertAction Quarterly, 74 (Fall).  

Covington, S. (2005). Moving public policy to the right: The strategic philanthropy of 
conservative foundations. In D. Faber & D. McCarthy (Eds.), Foundations for social 
change: Critical perspectives on philanthropy and popular movements (pp. 89–114). 
Lanham, Md.: Rowman & Littlefield Publishers.  

Crozier, M., Huntington, S. P. & Watanuki, J. (1975). The crisis of democracy: Report 
on the governability of democracies to the Trilateral Commission. New York: New 
York University Press.  

d'Aymery, G. (2001). The circle of deception: mapping the human rights crowd in the 
Balkans [Retrieved February 12, 2008 http://www.swans.com/library/art7/ga110.html.  

Domhoff, W. G. (1967) Who rules America. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hill. 

Faber, D. & McCarthy, D. (2005). Introduction: foundations for social change: critical 
perspectives on philanthropy and popular movements. In D. Faber & D. McCarthy 
(Eds.), Foundations for social change: critical perspectives on philanthropy and 
popular movements (pp. 3–32). Lanham, Md.: Rowman & Littlefield Publishers.  

Fact Sheet. (1996). Retrieved June 9, 2008, from 
http://web.archive.org/web/19961113011433/www.omri.cz/FactSheet.html  
 
FAQs.  (2007). Retrieved September 24, 2007, from 

http://www.pri.org/SupPRI_funfaqs.html 

Friel, H. & Falk, R. A. (2004). The record of the paper: How the New York Times 
misreports US foreign policy. London: Verso.  

Friel, H. & Falk, R. A. (2007). Israel-Palestine on record: How the New York Times 
misreports conflict in the Middle East. London: Verso.  

Guilhot, N. (2007). Reforming the world: George Soros, global capitalism and the 
philanthropic management of the social sciences. Critical Sociology, 33, 447–477. 

Gramsci, A. (1971). Selections from the prison notebooks. London: Lawrence & 
Wishart. 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   19

Hatch, R. & Diamond, S. (1990). Operation peace institute. [Retrieved February 12, 
2008] http://zmagsite.zmag.org/JulAug2007/diamond_print.html.  

Herman, E. S. (1999). The myth of the liberal media: An Edward Herman reader. 
New York: P. Lang.  

Herman, E. S. (2000). Real journalism versus propaganda. [Retrieved February 12, 
2008] http://www.zmag.org/sustainers/content/2000-02/03herman.htm.  

Herman, E. S. & Chomsky, N. (1988). Manufacturing consent: The political economy 
of the mass media. New York: Pantheon Books.  

Herman, E. S. & Peterson, D. (2005). Marlise Simons on the Yugoslavia tribunal: a 
study in total propaganda service. [Retrieved February 12, 2008] 
http://www.zmag.org/simonsyugo.htm.  

Herman, E. S. & Peterson, D. (2005). Morality's avenging angels: the new 
humanitarian crusaders. [Retrieved February 12, 2008] 
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=8613.  

Herman, E. S. & Peterson, D. (2007). The dismantling of Yugoslavia: A study in 
inhumanitarian intervention (and a Western liberal-left intellectual and moral 
collapse). Monthly Review, 59, 5, 1-60.  

Home. (2008). Retrieved June 9, 2008, from http://www.icforum.org  

Hoynes, W. (1994). Public television for sale: Media, the market, and the public 
sphere. Boulder, Colo.: Westview Press.  

Klaehn, J. (2005). Filtering the news: essays on Herman and Chomsky's propaganda 
model. Montreal : Black Rose Books.  

Korten, D. (2001). The world according to George Soros (Review). [Retrieved 
February 12, 2008] http://www.feasta.org/documents/feastareview/sorosreview.htm.  

Lichtman, R. (1968). The university: mask for privilege? The Center Magazine, 1, 2–
17. 

Lingua Fracas. (2000). Retrieved June 9, 2008, from 
http://web.archive.org/web/20000412085127/http://www.ijt.cz/index.html  

Lippmann, W. (1922). Public opinion. New York: Macmillan.  

Magat, R. (1979). The Ford Foundation at work: philanthropic choices, methods, and 
styles. New York: Plenum Press.  

Mills, C. W. (1956) The power elite. New York: Oxford University Press. 

OSI. (2007). Soros Foundations Network 2006 Annual Report. [Retrieved February 
12, 2008] 



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   20

http://www.soros.org/resources/articles_publications/publications/annual_20070731/a
_complete.pdf.  

Parmar, I. (1999). The Carnegie Corporation and the mobilisation of opinion during 
the United States' rise to globalism, 1939–1945. Minerva, 37, 355–378. 

Parmar, I. (2000). Engineering consent: The Carnegie Endowment for International 
Peace and the mobilisation of American public opinion, 1939–1945. Review of 
International Studies, 26, 35–48. 

Parmar, I. (2002). `To relate knowledge and action': The impact of the Rockefeller 
Foundation on foreign policy thinking during America's rise to globalism 1939–1945. 
Minerva, 40, 235–263. 

Petras, J. F. & Veltmeyer, H. (2005). Empire with imperialism: The globalizing 
dynamics of neo-liberal capitalism. New York: Zed Books.  

Puddington, A. (2000). Broadcasting freedom: The Cold War triumph of Radio Free 
Europe and Radio Liberty. Lexington: University Press of Kentucky.  

Quigley, C. (1966). Tragedy and hope: A history of the world in our time. New York: 
Macmillan.  

Rodriguez, D. (2007). The political logic of the non-profit industrial complex. In 
Incite! Women of Color against Violence. (Eds.), The revolution will not be funded: 
Beyond the non-profit industrial complex (pp. ??). Cambridge, Mass.: South End 
Press. 

Roelofs, J. (2003). Foundations and public policy: The mask of pluralism. Albany: 
State University of New York Press.  

Roelofs, J. (2007). Foundations and collaboration. Critical Sociology, 33, 479–504. 

Saunders, F. S. (1999). Who paid the piper? The CIA and the cultural cold war. 
London: Granta.  

Shoup, L. H. & Minter, W. (1977). Imperial brain trust: The Council on Foreign 
Relations and United States foreign policy. New York: Monthly Review Press.  

Slater, R. (1996). Soros: The unauthorized biography. New York: McGraw-Hill. 

Smillie, I. (1995). The alms bazaar: Altruism under fire. Non-profit organizations and 
international development. London: Intermediate Technology Publications.  

Soros, G. (2000). Open society: reforming global capitalism. New York: Public 
Affairs.  

Szamuely, G. (2000). Soros' world. New York Press, [Retrieved July 12, 2008] 
http://www.antiwar.com/rep/szamuely/szamuely50.html.  



ANZCA08 Conference, Power and Place. Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz   21

Trifkovi, S. (2004). George Soros, postmodern villain: NGO's, behold your God. 
Chronicles, February 2004 PAGES.  

Weissman, S. (1974). The Trojan horse: A radical look at foreign aid. San Francisco: 
Ramparts Press.  

Who We Are. (2008). Retrieved June 9, 2008, from http://www.alquds-
tv.org/who/who.html  
 
Copyright Statement: Articles submitted for ANZCA08 remain the copyright of the 
author, but authors by virtue of submission agree to grant the Department of 
Communication, Journalism & Marketing at Massey University a copyright license to 
permanently display the article online for public viewing as part of this conference 
proceedings, and to grant the National Library of Australia a copyright licence to 
include the ANZCA08 Proceedings in the PANDORA Archive for permanent public 
access and online viewing. Articles first published in this ANZCA08 proceedings may 
subsequently be published elsewhere by authors, provided the next version 
acknowledges this original publication in the ANZCA08 refereed proceedings. 
 
 


